Svindlere udnytter udviklingshæmmede og andre handicappede groft, jeg har hjemmevejleder på og gang efter gang får jeg, at vide at jeg skal passe på med hvad, hvem og hvor jeg bruger mit NemID. 

Det viser sig nemlig at mange både udviklingshæmmede og autister, og ikke at nævne normalt fungerende personer kan være meget autoritær tro. Men det gælder især handicappede.

I korte træk handler det om, at flere og flere handicappede kommer til at stifte gæld fordi telefonsælgerne er blevet meget gode til at sælge deres produkt.

Prøv bare at læse det her citat:
42-årige Jørgen Simonsen er udviklingshæmmet og er kommet i økonomisk uføre efter at have sagt ja til lidt for mange gode tilbud. - De ringer og presser på. De bliver ved med at sige, at de har det her gode tilbud. Selv når de ringer og tilbyder lån, er det meget svært at lade være, siger han. Jørgen Simonsen er ikke den eneste voksne udviklingshæmmede, der har svært ved at sige nej til tilbud, når en sælger ringer. Læs mere om denne historie på dette link - https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/udviklingshaemmede-joergen-kan-ikke-sige-nej-til-telefonsaelgere-nu-har-han

Så kære følgere her på bloggen, jeg har et meget godt og stort råd til jer, se at få oprettet en kreditadvarsel det er gratis og det er der du skal bruge dit NemID. Få evt. hjælp til at lave det samme med dine forældre, pædagoger, hjemmevejleder eller bostøtte.


card stop forbud

MEN HVAD ER KREDITADVARSEL?

Den 1. januar 2017 blev det muligt for enhver, der er fyldt 15 år, at indsætte en markering i CPR om, at vedkommende ønsker at advare mod kreditgivning i vedkommendes navn.

Det kan f.eks. være relevant, hvis du har mistet dit pas eller kørekort og er bekymret for, at dokumentet vil blive benyttet i forbindelse med identitetsmisbrug. Der kan være tale om, at en identitetstyv udgiver sig for at være dig i forbindelse med køb af en mobiltelefon eller tablet på afbetaling og legitimerer sig ved at fremvise dit pas. Det kan også være, at du allerede har været udsat for identitetsmisbrug og nu ønsker at forhindre fortsat misbrug.

Markeringer om kreditadvarsel kan fra CPR videregives til offentlige myndigheder og private virksomheder med en berettiget interesse. En markering om kreditadvarsel vil være et signal til virksomhederne om at udvise særlig opmærksomhed i forbindelse med deres identitetskontrol, før der ydes lån eller kredit. I mange tilfælde vil det være relevant at afslå lån eller kredit, fordi virksomheden har mistanke om, at den, der ønsker lån eller kredit, ikke er den, som vedkommende udgiver sig for at være. På den måde kan konkrete tilfælde af identitetsmisbrug forhindres.

Det er frivilligt, om en myndighed eller virksomhed ønsker at modtage oplysninger om kreditadvarsel fra CPR. Mange virksomheder, som yder lån eller kredit, lider imidlertid tab i forbindelse med identitetsmisbrug, og derfor vil det også være i virksomhedernes interesse at tilgå oplysninger om kreditadvarselsmarkeringer.  Mange virksomheder vil skulle tilrette egne it-systemer, før de kan tilgå oplysning om kreditadvarsel i CPR.  Effekten af en kreditadvarselsmarkering forventes således at stige i takt med, at virksomhederne tilretter deres it-systemer.

Du skal være opmærksom på, at hvis du har indsat en markering om kreditadvarsel i CPR, kan du opleve vanskeligheder i forbindelse med indgåelse af aftaler om lån eller kredit. Det kan du undgå ved at ophæve markeringen, før du anmoder om lån eller kredit. Du kan til enhver tid indsætte markeringen igen.

Hvis du ikke er i stand til at betjene dig selv digitalt, kan du rette henvendelse til din bopælskommune for at få hjælp til at indsætte en markering om kreditadvarsel.


Hvis du ofte bliver ringet op af telefonsælgere eller bliver kontaktet af dem på mail, vil jeg blot give dig det næste råd, du bør også blive skrevet på Robinsonlisten.


OG HVAD ER ROBINSONLISTEN SÅ?

Telefonsalg - Salg over telefonen til forbrugere er næsten altid ulovligt. Telefonsalg af bøger, aviser og nogle typer abonnementer, bl.a. på sygetransport, er dog som udgangspunkt lovligt. Det er som hovedregel lovligt at ringe op til virksomheder og myndigheder.

Telefonsalg over for forbrugere er som udgangspunkt ulovligt.

”Forbrugere” er ikke kun privatpersoner. Visse foreninger har status som forbrugere, og det betyder, at det også er ulovligt at kontakte dem telefonisk.

Hvornår er et telefonopkald ulovligt?

En telefonisk henvendelse er ulovlig, hvis den har til formål enten straks eller senere at indgå en aftale med forbrugeren. Reglerne gælder også, hvis henvendelsen har til formål at brande virksomheden, dvs. øge kendskabet til virksomheden eller dens produkter.

Det er tilladt, hvis en virksomhed ringer med en servicemeddelelse, fx hvis et elselskab planlægger et strømafbrud, som rammer forbrugeren. Det vil dog være ulovligt at foretage et mersalg, dvs. at virksomheden bagefter eller samtidig prøver at sælge et nyt produkt til kunden. Man må altså gerne ringe vedrørende generelle og neutrale informationer.

Det er tilladt at ringe op til forbrugere, der selv har bedt om at blive ringet op. Der findes dog nogle krav til sådant et samtykke (ja tak til at blive ringet op), som skal være opfyldt, inden kunden bliver ringet op.


Men jeg vil også anbefale dig at kigge lidt på denne sikkerheds pakke der hedder F-Secure, det som den gør, er at du kan føle dig lidt mere sikker når du er på hjemmesider der har med din bankforbindelser at gøre, eller når du handler på internettet. Jeg er selv ved at teste den – og jeg nyder godt af den pt. den vender jeg tilbage til lidt længere nede på siden.

Hvorfor vil jeg anbefale dig det, jeg får intet ud af at anbefale dig at kigge på de her internet sikkerheds pakker, men jeg syndes nu det er lidt, nej det er pisse irriterende at man skal beskytte sig så meget mod falske hjemmesider der gør alt for at snyde os med nedsat funktionsevne, eller ringere forståelse for hvad vi laver, for der må sidde nogen et sted der tjener på det her. Jeg har på et tidligere tidspunkt været kimet ned af diverse sælgere af strøm, vand, internet, tøj, barbergrej osv. Indtil jeg fandt ud af at de skyder alle midler for at gøre sig totalt bemærket, indtil jeg forlangte at se en kopi af min tilladelse til at de måtte ringe til mig, og at jeg truede dem med at kontakt både forbrugerombudsmanden og politiet for brud for forbrugerlovgivningen, det er jo også derfor der er kommet den der GDPR – dom vi i dagligtale kalder forbrugerdatabeskyttelsen, der skal sælgerne sikre sig at jeg har givet mit personlige tilsagn om at de må kontakte mig på telefon.

For mit eget vedkommende så står jeg både på Robinsonlisten og har kreditadvarsel på, og nej jeg har ikke udleveret mit NemID til andre. Jeg kan selvfølgelig ikke skrive hvad du skal gøre, men jeg kan komme med min anbefaling til hvordan du selv kan færdes mere sikker både når du færdes ude i butikkerne men også på internettet. Som afslutning på opslaget får du link de tjenester som jeg har nævnt her i artiklen.

Her på dette link tilmelder du dig på robinsonlisten; Klik her for at tilmelde dig robisonlisten.

Her opretter du kreditadvarsel; Klik her for at oprette en kreditadvarsel.

Idtyveri 001

Hvad beskytter F-Secure TOTAL?

Dig: Undgå at blive snydt af falske websteder, beskyt din identitet og dit privatliv, og hold dine adgangskoder på et sikkert, men let tilgængeligt sted.

Dine enheder: Antivirus holder dine enheder og filer sikre. VPN gør dem usynlige på internettet, så de er fuldstændigt beskyttede.

Dit hjem: Dårligt sikrede enheder som fjernsyn og smarte enheder kan gøre hele dit netværk sårbart. Beskyt dit hjem med TOTAL + SENSE-sikkerhedsrouteren.

Hvis du nu, skulle have fået mod på at afprøve sikkerhedspakken, så kan du hente den her.

Og så håber jeg, at jeg med dette indlæg og artikel, er med til at hjælpe dig mod ikke at blive snydt af svindlerne og telefonsælgerne.


 
Jeg håber at, du vil dele min historie med din omgangskreds.

Husk at tilmelde dig nyhedsbrev her på min side.


 
Dog er der undtagelser hvor du kan få brug for at skulle have dit NemID med i banken, kommunen eller andre offentlige udlevere din kode til dit eget NemID, du må heller ikke udlevere papkortet det er nemlig strengt personlige papirer og oplysninger. Og selvom din sagsbehandler fortæller dig, at du trygt kan udlevere det til vedkommende, så må du ikke gøre det. Med mindre du sidder med en sag hvor det skal bruges og så vil jeg håbe at du evt. har din hjemmevejleder eller bostøtte med, der kan råde og vejlede dig, eller en helt tredje person som du stoler 100 % på. Eventuelt kan du altid bede om at der er en partsrepræsentant med til møderne, det er vigtigt at det er en du har givet fuldmagt til at kunne tale og hjælpe dig på møderne.